MAGIC MALIK - KA – FROBEAT

Artiest info
Website
facebook
Label : Onze Heures Onze
Distr. : Outhere Distr. Ben.

Fluitist Magic Malik (Malik Mezzadri) werd geboren in Guadeloupe maar op zijn 17e vertrok hij naar Marseille. Dit is inmiddels zijn 15de album, het idee stamt uit 2017 en is bedacht door de Kameroense bassist/componist Hilaire Penda en Magic Malik. Het idee was om de Gwo-Ka muziek uit Guadeloup te combineren met de Afrobeat van de beroemde Nigeriaanse muzikant Fela Kuti. Gwo-Ka of Ka is Creools voor handdrum of trommel, vandaar de titel Ka-Frobeat.

De muzikanten zijn uitgekozen vanwege hun affiniteit met de eerder genoemde muzieksoorten. Het gaat om : Magic Malik op fluit en vocaal, Olivier Laisney op trompet, Maciek Lasserre op saxofoons en percussie, Maïlys Maronne op piano, Oscar Emch op gitaar, Zaf-Zapha op bas en percussie, Hilaire Penda op bas (1 nummer), Maxime Zampieri op drums, David Mirandon op percussie, Francois Collombon op percussie en dan zijn er nog diverse gasten. Alle composities zijn geschreven door Magic Malik die hier voor het eerst ook vocaal is te horen. Er staan 9 nummers op dit meeslepende album, heerlijke muziek. De teksten zijn grotendeels in het Creools, alles keurig afgebeeld in het cd boekje, maar helaas geen vertaling.

Zoals verwacht is het muziek waarbij je niet stil kunt blijven zitten, aanstekelijke ritmische klanken. Opvallend zijn de vocale capaciteiten van Malik, alsof hij nooit anders deed. Voor de nodige ondersteuning zorgen overigens een viertal zangeressen die afwisselend zijn te horen. Bijzonder is de vocale bijdrage van Sandra Nkaké in “Lè on fanm di’w non” dat ze samen met Malik schreef, een fantastische stem. Als de dames zorgen voor een opzwepend achtergrondkoortje waan jezelf echt in Afrika, zoals in het opzwepende “Ka Tranz” dat zo weggelopen kon zijn uit het oeuvre van Fela Kuti. De oproep van Malik voor togetherness past ook helemaal bij de politieke boodschap die altijd aanwezig was in Fela’s muziek. Behalve opzwepend is de muziek vooral ook melodieus, knappe arrangementen en uitgekiende solo’s. In het grotendeels gesproken “Féryé Mawon” wreekt zich het ontbreken van een vertaling, zo blijft het gissen waarover het gaat, jammer. Het album wordt afgesloten met het live opgenomen “Flè koulèv” een prima uitsmijter met lekker gitaarspel en subtiel fluitspel. Een aanrader voor elkeen met de juiste smaak voor goede muziek.

Jan van Leersum.